کتاب های زیست درسی دبیرستان از بهترین کتابهای زیست شناسی عمومی فارسیه. به چند دلیل:

1- این کتاب ها ترجمه و منتخب بهترین کتاب های زیست عمومی دنیا مثل Campbell   , Life  , Mador و .. است در نتیجه اعتبار علمی مناسبی داره. برای همینه که هر کلمه و حرف این کتاب ارزش علمی داره. یک "و " در این کتاب اهمیت داره. قید ها  ارزش علمی دارن. 

2- ترجمه ی این کتاب بسیار دقیق و مناسب تر از بقیه ی ترجمه هاست. چون هر سال زیر نظر 500 هزار تا دانش آموز و هزاران معلم و هزاران آدم مدعی قرار میگیره و این قدر از کتاب ایراد گرفتن  که به مرور کم عیب و نقص شده.

پس حتی حفظ کردن این کتاب ارزشش رو داره مثل بعضی کتاب های دیگه پر ایراد نیست.

 

اما بحث حفظ کردن :


ببین! یاد گرفتن یه بحثیه و حفظ کردن یه بحث دیگه!

تو درسی مثل شیمیاین که مفاهیم رو خوب بفهمی ، اغلب ، کافیه. ولازم نیست خط به خط کتاب شیمی رو حفظ کنی. اما زیست کنکور این جوری نیست. باید زیست رو نهایتا(یعنی مثلا بعد از 10 بار درست و با روش خوندن ) خط ها و کلمات  کتاب رو حفظ بشی.

و البته این باید در حافظه بلند مدت شما تثبیت بشه. که اساستثبیت در حافظه بلند مدت  به ذهن سپردن مطلب و  بازخوانی اون به طور مکرره.

خوندن دقیق کتاب = به ذهن سپردن

تست استاندارد زدن = بازخوانی

هفت ، هشت بار که این پروسه خوب  انجام بشه خطوط کتاب رو خود به خود حفظ میشی.

یعنی لازم نیست الان بشینی به زور بخوای جملات رو حفظ کنی، بلکه دقیق می خونی (نه خیلی کند و نه خیلی تند) و بعد  تست ها رو میزنی.

در پروسه خوندن باید اینو بدونی که لازمه به صورت ترکیبی بخونی. یعنی چه؟

ترکیبی خوندن دو مدله : 1- در ترکیب با مطالب همون کتاب 2- در ترکیب با بقیه ی کتاب ها

یعنی مثلا ص اول فصل تبادل گازهای کتاب دوم در مورد دستگاه تنفس پرندگان توضیح داده. شما میگردی توی همه ی مطالب دبیرستان و میبینی کجا در مورد پرندگان گفته . همه را در کنار همین ص دقیقا با همون جمله بندی کتاب کنار این پرنده می نویسی.

در کتاب  پیش فصل 7 درمورد آواز پرندگان گفته.در فصل 6 دوم در مورد دستگاه گردش خونشون گفته. در فصل 8 دوم در مورد دستگاه حرکتیشون گفته. در دوم فصل4 درمورد گوارششون گفته. در فصل دوم7 درمورد دستگاه دفع شون گفته. در کتاب سوم در مورد تعیین جنسیتشون گفته و .... http://esm.persianblog.ir/post/15/

این یعنی ترکیبی خوندن. شما هر کلمه ای رو که می خونی باید براش این کار رو بکنی.

این نوعی بازخوانی در فرآیند تثبیت دراز مدت هم هست. 

بعدش( یعنی با فاصله 4 یا پنج روز از خوندن)  با گرفتن وقت و شرایط مناسب شروع به تست زدن میکنی. یادت باشه اگه بلد نباشی و تست بزنی تست رو سوزوندی. یعنی تست زیست یه بار مصرفه . یه بار که زدی دیگه به درد تست زدن نمیخوره. پس تست ها رو حروم نکن. بعدش دوباره کتاب ها رو همین جوری که گفتم می خونه و تکمیل میکنی و دوباره تست میزنی. و این سیکل رو هفت هشت بار تکرار میکنی.

 

باید یه مدتی( بین 4 تا 7 روز) بین مطالب خونده شده و زدن تست هاش فاصله باشه تا بفهمی چه مطالی فرار اند و باید بهش دقت کنی. اگه همون وقت که خوندی تست بزنی نمیفهمی چه مطالبی در ذهنت تثبیت نشده و این به ضررته.

 

این روش  برای کنکوری ها لازمه. برای المپیاد زیستی ها هم مستحب موکده!!خوشمزه

من که خودم برای المپیاد این کار ها رو برای کتاب درسی کردم  و بعدش هم برای کنکورم خیلی به دردم خورد. برای المپیادم هم همین طور.

روش خوندن سایر کتاب ها برای المپیاد زیست کاملا متفاوته و در پست های مربوط به المپیاد دربارش نوشتم.http://esm.persianblog.ir/tag/%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af_%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa